De eerste week - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Vallerie Harman - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Vallerie Harman - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Vallerie

13 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Vryburg

Lieve iedereen.

Onze eerste week zit erop hier! Nog even voor de duidelijkheid, we hebben één uur verschil. Wij zijn een uur later dan jullie. Wat een bijzondere week was dit. We hebben al zoveel mee gemaakt en gezien. Dat we elke avond vroeg op bed liggen omdat we zo moe zijn. Dinsdag is ons nieuwe huisgenootje gekomen, een meisje uit Australië, 17 jaar, zij gaat les geven op de Primary school. De eerste indruk van haar was leuk, maar om eerlijk te zijn heeft ze het nu al wat verpest bij ons en denk niet dat we echt wat gaan krijgen met haar.

Wij zijn ingedeeld op de high school voor de P.E. (sportlessen) en hebben dus niks met de primary school te maken. Op de high school heet een klas ; Grade. Wij geven les aan; grade 8, grade 9, grade 10, grade 11 en grade 12. Onder elke grade vallen 3 klassen. Je moet het zien als de vmbo school, en grade 12 is de examenklas. Elk grade heeft een ander doel met de P.E. lessen. Grade 8: Kennis maken met de sporten, grade 9: Het leren van de regels van de sporten, grade 10: de sporten kunnen fluiten, grade 11: een toernooi kunnen organiseren, grade 12; Het uitvoeren van alle doelen zonder fouten. De 5 sporten waar wij les in gaan geven zijn: Voetbal, Basketbal, Hockey, Cricket en Netball.
Ik begin in term 1 met Grade 9 en 10, Laura met 8 en 11, en Klaasjan doet Grade 12.

Woensdag hadden we onze eerste schooldag. We begonnen om 07.10 met de stafmeeting, zoals dat elke ochtend gebeurd. Daarna hadden we kerkdienst met de leerlingen, dat is elke woensdag zo. Het was erg bijzonder, 2 leerlingen leidde de dienst. Alle kinderen wisten hoe de liedjes gingen en zongen/dansten mee. Erg leuk en mooi om te zien. Daarna hebben we een paar lessen mee gevolgd en zijn we druk bezig geweest met onze eigen lessen voor te bereiden.

Vrijdag ochtend had ik mijn eerste les die ik moest geven. Het was een voetbal les aan grade 9. En jahoor, alles moest natuurlijk in het engels (pfff) dat was wel even pittig. Gelukkig had ik Laura en Klaasjan als steunpaal achter me. Maar de leerlingen begrepen me en hielpen me ook als ik niet op een woord kon komen.

Donderdag in de koffie pauze vroeg een leraar aan ons of wij ook aan de drugs zaten en prostituee waren. Wij keken hem aan en zeiden echt letterlijk; pardon? Maar ze denken hier dat alle Nederlanders aan de drugs zitten en alle vrouwen prostituee zijn. We hebben ze maar duidelijk uit gelegd dat dat echt niet het geval is haha.

Wij hebben nu ons eerste weekend hier. Gister konden we dan eindelijk uitslapen ipv. elke ochtend om 6 uur ( voor jullie 5 uur!!! ) de wekker te zetten. En jup, ik word om 7 uur wakker, door de warmte pff. Heb maar lekker een boek gelezen in bed. Om half 12 heeft de directeur ons naar de stad gebracht. Daar hebben we wat winkeltjes gekeken, wooooow jongens! Wat is het hier allemaal goedkoop! 2 paar schoenen gekocht voor 6euro! Hihi. Daarna hebben we lekker gegeten bij de KFC. Toen hebben we nog wat boodschapjes gedaan en heeft de directeur ons weer opgehaald. Voor de rest hebben we lekker niks gedaan. Vandaag kon ik gelukkig wat langer uitslapen, werd rond 10 uur wakker en kwam pas half 12 uit bed hihi.

Over een paar weken hebben we atletiek wedstrijden tegen 11 andere high schools. Vandaar dat we volgende week atletiek week hebben.. We gaan met elke grade testen doen, en van elke klas komt er van elk onderdeel de beste uit. Die nemen we dan mee naar de wedstrijd.

Dit was het wel weer voor nu ..

Geniet van jullie heerlijke koude weer, ik ben jaloers!

Liefs x

  • 13 Januari 2013 - 18:22

    Nick:

    Mooie kalender pop!
    Misje maar ben ontzettend trots op jou!

    X liefde

  • 13 Januari 2013 - 18:23

    Nick:

    Mooie kalender pop!
    Misje maar ben ontzettend trots op jou!

    X liefde

  • 13 Januari 2013 - 20:09

    Marieke En:

    wat een leuk verslag Vallerie van de eerste week! Met erg leuke foto's. Succes volgende week met atletiek. marieke

  • 13 Januari 2013 - 20:44

    Marian:

    Hoi Val

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt. Bij ons is het lekker koud en we kunnen misschien volgende week wel schaatsen. Heel wat anders dan die hitte bij jou
    Succes volgende week

    Marian

  • 14 Januari 2013 - 19:05

    Femke Anna Elzinga :

    hé Vallerie

    met mij alles goed. Alleen hebben we toetsweken (2 weken) vervelend.
    Het is hier lekker koud

    Onze klas deed mee aan een gedichtewedstrijd van Dongeradeel (thema muziek)
    en ik heb gewonnen!! 31 januari moet ik mijn gedicht voor dragen in het stadhuis in dokkum Spanend!
    Maar ik heb er wel veel zin in.

    Jurre was zaterdag jarig en drie keer raden wat hij heeft gekregen? Lego!

    Veel succes volgende week met atletiek.

    liefs Femke Anna


  • 14 Januari 2013 - 19:05

    Femke Anna Elzinga :

    hé Vallerie

    met mij alles goed. Alleen hebben we toetsweken (2 weken) vervelend.
    Het is hier lekker koud

    Onze klas deed mee aan een gedichtewedstrijd van Dongeradeel (thema muziek)
    en ik heb gewonnen!! 31 januari moet ik mijn gedicht voor dragen in het stadhuis in dokkum Spanend!
    Maar ik heb er wel veel zin in.

    Jurre was zaterdag jarig en drie keer raden wat hij heeft gekregen? Lego!

    Veel succes volgende week met atletiek.

    liefs Femke Anna


  • 16 Januari 2013 - 16:44

    Baukje:

    Hey Val,

    Klinkt goed allemaal zeg! En ook leuk om de foto's er bij te zien.
    Nu al verbrand dus?! Wat een verschil met hier, er wordt al geschaatst!
    Ga van 't weekend denk ik ook wel even!
    Nog 3 weekjes dan kunnen we zien hoe je er bij zit daar! Heb er heel veel zin in.
    We zijn trots op je!

    Liefs Bauk

  • 21 Januari 2013 - 20:12

    Age :

    Hallo meiden
    Al een beetje gewend?? Ik heb je al gevonden hoor.
    Ik hoop dat jullie een hartstikke leuke en leerzame tijd meemaken in Zuid Afrika.
    Geniet ervan en probeer zoveel mogelijk vast te leggen wat je doet.
    Je kan ook erg veel dingen die je leert en meemaakt voor LLB gebruiken.
    Cricket en netbal, hier kan je misschien een leuke lessenreeks van maken.
    Heel veel succes en ik zal jullie zoveel mogelijk proberen te volgen.
    Groetjes van Ageeth, Age en natuurlijk van de hele klas.

  • 26 Januari 2013 - 18:47

    Arno:

    Hallo Lieve Vallerie,

    We lezen regelmatig jouw reisverslagen. We vinden het super voor je dat je het daar naar je zin hebt.
    Het gaat met ons ook prima, het is hier erg koud geweest, maar vanaf morgen valt de dooi in.
    Aldert en Femke hebben de afgelopen dagen veel geschaatst op de ijsbaan, helaas was het buitenwater nog niet vertrouwd. We zijn vanmiddag met Abe (onze hond) bij je moeder in de winkel geweest.
    Er was spekrijden bij jullie voor op de gracht. Het was ontzettend leuk, ik heb zelf net nog een stukje op het journaal gezien. Ik hoorde van je moeder dat het daar 38c graden is, geniet er lekker van meid.

    Lieve gr Arno, Anita, Aldert, Femke en Abe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Vryburg

Vallerie

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 9912

Voorgaande reizen:

04 Januari 2013 - 01 Juni 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: