Weekendje weg met Martijn, Baukje en Laura - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Vallerie Harman - WaarBenJij.nu Weekendje weg met Martijn, Baukje en Laura - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Vallerie Harman - WaarBenJij.nu

Weekendje weg met Martijn, Baukje en Laura

Blijf op de hoogte en volg Vallerie

13 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Vryburg

Hello.

Dit weekend was het dan eindelijk zo ver, Martijn en Baukje kwamen naar Zuid-Afrika! Vrijdag rond 6 uur kwamen ze aan in Vryburg en wij hebben ze opgewacht in de stad bij Steers. We zaten naar elke auto te kijken; zijn dit ze, nee.. zijn dat ze, nee… en toen kwam er een prachtige auto de parkeerplaats op rijden, ah nee dat zijn ze ook niet. Maar jawel hoor! Hun eigen auto was op in de garage dus kregen ze een andere mee. Als eerst natuurlijk flink knuffelen en daarna hebben we daar een lekker hapje gegeten, wat boodschapjes gedaan bij de spar voor het weekend en toen in de auto naar Tiger Kloof. Daar hebben we hun huisje laten zien en daarna zijn we door gegaan naar ons huisje. Lekker op de bank geploft en veel gepraat! Ook hadden ze een grote koffer mee genomen waar van alles in zat. Kaarten en cadeautjes, en erg veel stiften/schriften en kleren voor de arme kinderen in de township. Daar moesten Laura en ik wel even van slikken, we hebben nu al ontzettend veel zin om het daar heen te brengen.

Zaterdag ochtend hebben we eerst ontbeten met de kinderen, en wat kregen we een luxe ontbijt! Geroosterde broodjes, ei, thee en noem maar op. Daarna hebben we ze een rondleiding gegeven over het park. De leerlingen hadden net een sportdag en begonnen de dag met dansen, dus erg leuk om te zien. Toen zijn we in de auto gestapt naar Pilanesberg, naar een erg lange reis kwamen we in de middag rond 3 uur aan. Inchecken, safari’s boeken, koffers uitladen en een plons in het zwembad, terwijl Martijn heerlijk genoot van zijn eerste biertje in Afrika! Overal over het park liepen apen rond. Om 17.45 hadden we onze eerste safari van dik 3 uren. Waauw, wat was dit mooi en bijzonder, en zoveel dieren gezien! de eerste helft was in het licht en daarna in het donker. Onderweg kwamen we een ander safari busje tegen en die zij dat er ergens een leeuw een prooi had gevangen en daar heerlijk aan het peuzelen was. Dus wij op zoek in het donker en ja hoor, wij zagen het! Zo vet! Naar de safari hebben we heerlijk gegeten van het lopend buffet en daarna zijn we al gauw onze tent in gedoken.

Zondag ochtend stond om 04.45 de wekker al. Toen we onze safari tent uitstapten stonden er allemaal zebra’s en Inpala’s (soort herten) om onze tenten heen. Zo gaaf! om 05.30 begon onze tweede safari, ook weer erg mooi en bijzonder. Natuurlijk weer ontzettend veel dieren gezien en je zult het niet raden maar de leeuw zat nog steeds te eten! Maar hij was nu niet alleen, ze waren met 3! En van zo dicht bij, zonder een hek van de dierentuin, het valt niet uit te leggen hoe bijzonder en mooi dat is. Naar de safari hebben we heerlijk ontbeten (weer lopend buffet) en daarna hebben we ons even opgefrist en zijn we in de auto gestapt naar Sun City. Helaas viel dat best tegen dus zijn we naar anderhalf uur weer in de auto gestapt en reden we door naar Johannesburg! Naar 2.5 waren we aangekomen in ons hostel. Erg mooie kamer maar de mensen van het hostel waren allemaal wat apart, haha. Martijn en Baukje wouden gelijk de kaartjes voor de voetbalwedstrijd van die avond regelen. Ze dachten dat doen we even snel maar naar 2 uren door de stad hebben gereden winkel in winkel uit kwamen ze terug zonder kaartjes. Toen kwam ook al gauw onze taxi die ons naar het stadion zou brengen, we zijn maar ingestapt zonder kaartjes en hoop op zege dat hij ons nog naar de laatste spar kon brengen. Gelukkig wou hij dat, naar veel rondjes rijden kwamen we daar aan. Ik vond de buurt gelijk al niks maar we moesten toch uitstappen en de spar in. De taxi chauffeur liep al mee en was onderweg aan het smoezen naar Martijn, Martijn zij gelijk; blijf dicht bij elkaar! Chauffeur liep voor en Martijn achter. In de spar gingen wij pinnen en Martijn probeerde de kaartjes te regelen. Terwijl ik aan het pinnen was kwam er een man achter ons staan, eerst vroeg hij of de pinapparaat werkte en daarna liet hij allemaal klein geld vallen tussen onze voeten op het moment dat mijn geld uit het apparaat kwam. Gelukkig zat hier waarschijnlijk geen bedoeling achter van deze man. (hopen we want we hebben ons geld nog! ) Veel donkere mensen liepen om ons heen en later ook om de taxi heen. In de taxi vertelde Martijn dat de chauffeur vertelde dat dit de gevaarlijkste buurt van Johannesburg was en dat hij daarom mee liep. Maar de schrik en alles was al gauw weg, want het was gelukt met de kaartjes! Dus we konden door naar het Stadion. Eenmaal daar aangekomen was het daar 1 groot feest en was de angst gelijk weg. Iedereen was vrolijk, aan het zingen en aan het blazen op hun vuvuzela (of hoe dat ding ook maar heet) Naar lang zoeken naar onze ingang, honderden trappen oplopen kwamen we binnen in het prachtige stadion. We hadden een super mooi plekje. Ook dit was een super ervaring om dit mee te maken, zo groot stadion met zo’n groot feest. Naar de wedstrijd stond de taxi ons weer op te wachten en heeft ons veilig terug gebracht naar ons hostel. Daar zijn we lekker gaan slapen.

Op de maandagochtend zou onze bus om half 8 vertrekken naar Vryburg. We gingen mooi optijd weg zodat we dachten dat we genoeg tijd zouden hebben. Achteraf was het ontzettend druk in de stad en stonden we eerst ook nog bij het verkeerde station. Vlak voor het goede station hadden we nog 3 minuten. En we stonden weer vast voor een stoplicht. Eenmaal aangekomen heeft martijn de auto voor de ingang gezet, wij hebben samen met baukje gerent over het hele station om de juiste opstap plaats te zoeken. Naar veel vragen en zoeken kwamen we gelukkig net optijd. Helaas kon ik geen goed afscheid nemen van Martijn en alleen maar doei en bedankt roepen. Naar alle spanning of we het zouden halen moest ik even een traantje weg pinken, en wie kwam er toen nog aangelopen.. Martijn! Hij had snel de auto geparkeerd en kwam normaal afscheid nemen. Martijn & Baukje zijn eind die ochtend naar Kaapstad gevlogen en zullen daar hun vakantie verder vieren.

Ik heb echt een super weekend gehad, en super genoten! Het voelde goed om ze weer te zien en erg leuk om ze het park hier te kunnen laten zien en te kunnen vertellen wat wij hier doen.

Liefs

• 13 Februari 2013 - 08:44

Gretha:

Meid, wat een prachtig weekend heb je beleefd met Martijn, Baukje en Laura. Ook heel bijzonder en spannend met die wilde beesten om je heen. Wat een ervaring zeg. Voelde vast heel fijn om je familie om je heen te hebben. Dan kun je delen wat je meemaakt. Gelukkig kwam Martijn nog op het laatst goed afscheid nemen. Anders ga je zo raar weer uit elkaar.

Ik kijk al weer uit naar je volgend reisverslag.
    Geniet ervan!! Voordat je het weet...

Liefs en een heel dikke kus, X

• 13 Februari 2013 - 11:02

Marieke :

wat een leuk verslag! Ik zat even helemaal in Afrika! x marieke