Soup kitchen & Atletiek wedstrijd - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Vallerie Harman - WaarBenJij.nu Soup kitchen & Atletiek wedstrijd - Reisverslag uit Vryburg, Zuid-Afrika van Vallerie Harman - WaarBenJij.nu

Soup kitchen & Atletiek wedstrijd

Blijf op de hoogte en volg Vallerie

03 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Vryburg

Soup kitchen & Atletiek wedstrijd.

Afgelopen dinsdag kwamen we onverwachts terecht bij de Soup Kitchen in een krottenwijk. We gingen boodschappen doen in de stad en toen we weer werden opgehaald zei onze chauffeur ik moet nog meer kinderen ophalen. ( er is altijd 1 iemand die rijd heen en weer van Tiger Kloof naar de stad en omstreken, dus met hem kunnen we altijd meerijden naar de stad) eerst mopperde we wat tegen elkaar dat we dan nog zo lang moesten wachten en we wouden wel graag naar huis. Maar toen we zagen dat hij voor de Soup Kitchen stopte en we een aantal van onze leerlingen daar hard aan het werk zagen namen we gelijk onze woorden terug. De Soup Kitchen is een organisatie wat eten maakt en uitdeelt aan kinderen in krottenwijken. Op dinsdag komen de jongeren kinderen en op donderdag de ouderen. Toen de vrouw van de organisatie ons zag kijken vanuit de bus werden we bijna de bus uitgesleept om te komen helpen. Eerst moesten we eten uitdelen, daarna eten opscheppen en als laatst de zakjes met pap uitdelen.

Toen wij uitstapten stonden we gelijk met tranen in onze ogen en wisten we even niet wat we moesten zeggen en wat we moesten doen. Al die kleine kinderen zaten op een hoopje bij elkaar met hun kommetje met eten ( rijst, groentes en kip), amper kleertjes of schoentjes aan. En ze waren zo vrolijk en aan het genieten van hun eten. En ooh, wat zijn deze kinderen je dankbaar.

Lieve iedereen. Wij in Nederland hebben het geweldig goed! Krijgen 3 keer per dag een goede maaltijd en tussen door van alles lekkers, en nog durven we te zeggen dat het af en toe niet genoeg is of niet lekker.. Deze kinderen krijgen 1 keer per week goed te eten en zijn daar zo dankbaar mee! We hebben een hele andere kant van het leven hier gezien en gaan hier zeker weten vaker heen om te helpen. Ook brengen wij aan het eind van onze stage onze oude kleren/schoenen en overgebleven shampoos etc. daarheen.

Atletiek wedstrijd:

De atletiek wedstrijd van vorige week zaterdag was opgeschoven naar afgelopen vrijdag. Om 07.15 zouden we met het busje vertrekken, maar dat werd al gauw 07.45 omdat veel leerlingen te laat kwamen. Rond een uur of 8 kwamen we aan op de atletiek baan. Het was verschrikkelijk hoe die baan eruit zag, er las glas en allemaal troep op de baan en bijna alle kinderen liepen op blote voeten.. De atletiek wedstrijden zouden al om 07.30 beginnen. Toen wij om 8 uur aankwamen was er nog niks bezig. Ze waren de tenten nog aan het opzetten, de baan aan het spuiten en de muziekinstallatie aan het testen. Om 09.30 begon de eerste wedstrijd. De 5 km. Er waren verschillende onderdelen waaraan je mee kon doen: 5 km, 3 km, 1500 m, 800 m, 400m, 200m, 150m en 100m. Per onderdeel waren er verschillende leeftijdscategorieën: <13, <15, <17, <19. Nu kan je zelf al een beetje inschatten hoelang alles duurde. Om 12 uur kon dan onze eerste 2 toppers los, ze rende de 400m. helaas heeft 1 het niet gehaald en de ander werd eerste. Daarna rende nog 1 iemand de 200m en werd ook eerste. De rest van onze leerlingen zouden de 100m sprint doen. Om half 5 waren we nog aan het wachten totdat ze eindelijk aan de beurt waren. Om 5 uur hebben we maar besloten dat we weg zouden gaan, ze hadden nog steeds niet gelopen en hadden er totaal geen zin meer in. Ook erg logisch als je aan het wachten bent vanaf 8uur. We hebben nu echt kennis gemaakt met het Afrikaanse leven. HALLO AFRIKA! De 2 leerlingen die door zijn hebben aankomende zaterdag hun volgende wedstrijd. We zijn trots op alle leerlingen die mee waren en het was een erg gezellige dag!

Ohja, overal waar we liepen werden we aangestaard door de kinderen. Alsof ze nog nooit twee blanken hadden gezien. In het begin erg grappig maar later erg irritant.

Deze week hebben we een lekker kort weekje, 4 daagjes. Vrijdag komen Martijn & Baukje hier en gaan we lekker een weekendje weg t/m maandag.

tot snel! liefs

• 03 Februari 2013 - 23:16

Waterlanders:

Lieve Vallerie,
    Wat heb je weer een mooi verhaal geplaatst. Ik denk erg indrukwekkend om deze kinderen mee te maken die het veel minder hebben, maar toch genieten en waarderen wat ze krijgen. We hebben het hier erg goed!
    Ik kijk al weer uit naar je volgend bericht.
    Fijn dat Martijn en Baukje bijna komen. Geniet van alles.
    Heeeel dikke kus

• 07 Februari 2013 - 14:58

Pietiewestra:

Hallo Vallerie.

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Weleen beetje vreemd zeker
    om het zo ver van huis te vieren.Maar ook iets om nooit te
    vergeten. Deze week is Mireille een nachtje bij mij geweest,
    en hebben wij jou reisverhaal gelezen en de foto's bekeken.
    Prachtiig. En wij wilden zo wel op het vliegtuig stappen en een kijkje bij jou
    komen brengen. Vallerie ik wens je een leuke verjaardag en wederhoren.
    Groetjes,van Oma Pietie.

• 07 Februari 2013 - 20:15

Arno, Anita, Aldert En Femke:

Lieve lieve Vallerie,

Wij willen je langs deze weg feliciteren met je verjaardag en nog vele gelukkige en gezonde jaren toewensen. Je zit op grote afstand, maar we denken regelmatig aan jou.

Veel liefs van ons allemaal......................